-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1691)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27698 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

چه دلايلي بر علم شهودي علي(ع) نسبت به معارف ديني وجود دارد؟
آن حضرت در اين زمينه فرموده​اند: «ما شَكَكتُ فِي الحق مُذْ أٌرِيْتُهُ» (نهج البلاغه، خطبه4، بند5)؛ [از آن لحظه​اي كه حق را به من نشان داده و به شهود و رؤيت قلبي​ام رسيد من هرگز در حق شك نكردم].

مطالبي كه از اين جمله كوتاه مي​توان استنباط كرد عبارت است از:

يكم: علم عليّ بن ابي​طالب(ع) از سنخ رؤيت قلبي است، نه روايت نقلي يا درايت عقلي و تعليم وي نيز از قبيل ارائه است، نه نقل و حكايت يا عقل و دِرايت.

دوم: چنين رؤيتي چون كار قلب است نه قالَب و رسالت دل است نه وظيفه چشم، منزّه از خصيصه طبيعت است و از وجود جمعي و تجرّدي برخوردار است.

سوم: چيزي كه از تجرّد تامّ برخوردار باشد و انسان كاملي چونان اميرالمؤمنين(ع) به آن نايل شود از قلمرو وسوسه، اغواء، اِضلال، اِزلال، اِسهاء، اِنساء و مانند آن برتر است. از اين​رو هرگز شيطان را به آن محدوده كه منطقه الفراغ مُخْلَصين است راه نيست؛ زيرا خداوند سبحان آن منطقه را حِمي و حَرَم امن قرار داد و مجالي براي ابليس نگذاشت و هم خود شيطان اعتراف كرد كه مرا به قلّه آن هِرَم راه نيست: «إلّا عبادك منهم المخلَصين» حجر/40 و ص/83 وقتي ابليس و جنود او در منطقه حراست شده​اي راه نيافتند مجالي براي باطل، كذب، زور، غرور، فِرْيه، و بالاخره مغالطه نخواهد بود؛ زيرا همه انحاي مغالطه از اِيحاي شيطان نشأت مي​گيرد: «إِنَّ الشَياطين لَيوُحون إِلي أَوليائهم لِيُجادلوكم» انعام/121.

چهارم: محدوده​اي است كه در آن جز حق و صدق چيز ديگري نيست مجالي براي پديد آمدن شك نخواهد بود؛ زيرا همواره شك در جايي پديد مي​آيد كه دو چيز در آن منطقه راه داشته باشد و شخص بيننده و ادراك كننده چيزي را ادراك كند و در تطبيق آن بر هر كدام از آن دو چيز ترديد حاصل كند، ولي اگر در جايي فقط يك چيز (شخصي يا صنفي يا نوعي يا جنسي) وجود داشت و از غير آن شخص يا صنف يا نوع يا جنس، اصلاً خبري نبود هر ادراك كننده​اي يقين دارد كه آن شئ ادراك شده از همين قسم خاص (شخص، صنف، نوع، جنس) است كه اين منطقه مخصوص آن است و چون باطل در مقام اخلاصِ محض اصلاً راه ندارد، از اين جهت مجالي براي شك علمي يا ترديد عملي نخواهد بود و هر چه در آن محدوده يافت مي​شود فقط جزم علمي يا عزم عملي است.

از اين​رو عليّ بن ابي​طالب(ع) هماره از جهتِ ادراكِ حقْ صاحب جزم علمي (شهودي) و از لحاظ تصميم حقْ صاحب عزم عملي (اخلاص) بوده است و اين حالت درباره آن حضرت تحوّل نيافت و استحاله نشد؛ زيرا استحاله حق به باطل و صدق به كذب و شهود به شبهه براي انسان معصوم مستحيل است.

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.